Udover at vi står mål med Undervisningsministeriets Fælles Mål, bestræber vi os på at skabe en varierende og spændende undervisning. Vi lægger derfor særlig vægt på:
Klasseledelse og differentiering
På Resen Friskole tror vi på, at en struktureret og forudsigelig skoledag er med til at skabe tryghed og trivsel. Vi arbejder derfor med forventningsbaseret klasseledelse, så eleverne altid kender dagens program. Vi oplever, at denne form for klasseledelse giver en helt speciel ro i klasserne, det fremmer det gode samarbejde, og giver eleverne overskud til at lære og hjælpe hinanden.
Emnedage
Flere gange om året har vi nogle sammenhængende dage, hvor vi arbejder med et bestemt tema. Dette giver rum og mulighed for ekstra fordybelse. Temadagene kan for eksempel være omkring et historisk eller et naturvidenskabeligt emne eller handle om sundhed og bevægelse. Temadagene er tværfaglige og vi arbejder på tværs af klasserne og fagene
Valgfag
Udover emnedagene har vi hver fredag valgfag. Her har vi hen over året forskellige undervisningsaktiviteter, der er placeret i blokke, og hvor eleverne selv kan være med til at vælge sig ind på det fagområde, som de interesserer sig for og gerne vil fordybe sig i. Blokkene har et overordnet tema, og derunder forskellige grene. I valgfaget ligger også ind imellem obligatoriske timer. Vi bestræber os på at invitere gæstelærere ind. Det kan fx. være en jæger der er med til at lave et udeforløb, en tømrer der hjælper til i et forløb, hvor der produceres sæbekassebiler, en programør, eller bedstemødre der er gode til at strikke og hækle og vil lære fra sig.
På Resen Friskole står vi mål med Folkeskolens undervisning, hvilket betyder, at vi arbejder ud fra de samme læringsmål og krav, som der er i Folkeskolen, men vi prioriterer også plads i skemaet til blandt andet fortælling, fordybelse samt trivsel- og fællesskabsaktiviteter. Vi bruger også vores frihed til at skabe mere sammenhæng i fagene, og dermed også nye betegnelser for nogle af fagene.
Du kan læse mere om Fælles Mål og læseplanerne her:
Kulturfag
Hos de yngste er kulturfaget kristendom og fortællingen der er i fokus. Her lænes der primært op af målene for kristendomsfaget, men også historiefaget får en smule berettigelse her via fortællingen.
Hos mellemtrinnet er kulturfaget båret af kristendom og historiefaget. Elementer af begge fagområder lægges ind i en 2-årig plan, som sikrer, at vi når omkring fagområderne.
Hos overbygningen, tilkommer også samfundsfaget som en ekstra dimension. Her sikres også, at fagområderne implementeres vha. en 2- årig plan. Desuden laves der på 8. klassetrin en stor tværfaglige projektopgave, hvor alle fag skal inddrages omkring et over ordnet emne.
Naturfag
Fra eleverne kommer i 6. klasse begynder de at få Naturfag. Det betyder, at biologi og Natur og teknologi allerede der begynder at smelte sammen. I 7. og 8. klasse, hvor også fysik og geografi kommer til, arbejdes der både separat med fagene, men også tværfagligt. Dette leder og træner også eleverne hen mod at udarbejde en tværfaglig projektopgave i 8. klasse.
FFT- Faglighed, Fordybelse og Trivsel
Hver dag arbejder vi indenfor et af disse tre områder faglighed, fordybelse og trivsel. Det kan blandt andet være teambuilding, leg med bevægelse, lektiecafe eller læsebånd eller enkelte fag, som også får plads i denne blok.
Svømning
I vinterhalvåret underviser vi 0. klasse til 4. klasse en gang om ugen i svømning. Til svømning lærer børnene både at svømme samt forskellige vandsportsaktiviteter.
© 2024 | Resen Friskole | 2023