Her på siden kan du læse, hvilke evalueringsmetoder vi anvender hen over skoleåret. Der tages udgangspunkt i Friskoleloven.
§1 b. Skolen skal regelmæssigt underrette eleverne og forældrene, om sit syn på elevernes udbytte af skolegangen.
Stk. 2. Som led i undervisningen skal skolen løbende foretage evaluering af elevernes udbytte.
Evalueringen danner grundlag for, at undervisningen tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger med det formål, at eleven så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og færdigheder, der følger af de fastsatte slutmål.
Stk. 3. Skolen skal regelmæssigt foretage en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejde en plan for opfølgning på evalueringen.
§1 c. Skolen offentliggør sine slutmål, delmål og undervisningsplaner, og resultatet af evaluering og opfølgningsplan på skolens hjemmeside på Internettet.
Eleverne modtager regelmæssigt både skriftlig og mundtlig evaluering ved f.eks. afleveringsopgaver og mundtlige fremstillinger. Her vil der være fokus på at vejlede eleverne på bestemte udviklingspunkter, så de opnår bedre resultater og kvalitet i deres skolearbejde. De yngste elever vil primært modtage mundtlig evaluering og feedback på deres præstationer.
De yngste klassers forældre modtager et ugebrev eller månedsbrev fra klassens lærere. De ældste klasser modtager forældre/elevbrev op til ferier. Desuden er der et månedligt forældrebrev fra ledelsen.
Hvert efterår testes eleverne i dansk, matematik og sprog. Skolens læsevejleder samarbejder og afholder klasse konference omkring elevens læse- og stavefærdigheder. Resultaterne skrives ind i elevernes elevplan. Skolen afholder ligeledes de lovbestemte screeninger og tests.
Eleverne modtager i efteråret et samtaleskema, som de skal udfylde sammen med deres forældre forud for en elevsamtale og skole/hjemsamtale. Her tages der stilling til både faglige, personlige og sociale aspekter, men også hvilke fokuspunkter, der skal arbejdes videre med. Efter elevsamtalen gøres elevplanen færdig – heri skrives de faglige og sociale fokus punkter. Forældrene modtager elevplanen forud for skole/hjemsamtalen, som afvikles i efteråret. Her drøftes fokuspunkterne sammen med eleven og hjemmet. I foråret foretages endnu en elevsamtale, hvor der sammen med eleven justeres på mål og fokuspunkter. Forældrene inviteres til behovssamtaler.
Der gives standpunktskarakterer i 8. klasse samt mundtlig evaluering af projektopgaver og karakterer i prøveeksamen.
Elevernes faglige og sociale udvikling drøftes løbende både på lærer- og klassemøder som minimum en gang i måneden. Der evalueres skriftligt og i plenum efter eksempelvis fagdage og emnedage.
Særlige indsatser
Sammen med skolens læsevejleder afgøres det, om der er elever der kræver en særlig indsats i forhold til læsning, stavning eller matematik. I disse tilfælde har vi boosterhold, hvor eleven bliver tilbudt et 8 ugers intensivt kursus til et fagligt løft. Dette gøres i tæt samarbejde med hjemmet, som også lever en særlig og intensiv indsat i dette tidsrum. Der evalueres ved start og slut af forløbet, og det vurderes, om eleven har brug for endnu et forløb.
Ordblinde
Elever der er diagnosticeret ordblinde søges der en IT-rygsæk på, og der forsøges/tilbydes et kursus for elev og forældre omkring brugen af Intowords. Der udarbejdes en handleplan for eleven i samarbejde med læsevejlederen og klasseteamet. Handleplanen følges op hvert forår.
SPS-elever
Elever der modtager SPS støtte udarbejdes der en handleplan på ved skoleårets start. Der følges op ved skole/hjem samtalen, og midt i skoleåret drøftes eleven på et klasseteammøde og der justeres i mål. I foråret laves der en status, og denne drøftes med forældre og PPR.
Skolen har et godt og jævnligt samarbejde med psykologer, tale/høre pædagoger, SSP, sundhedsplejerske og andre pædagogiske konsulenter i Struer kommune.
Se det samlede resultat af børnemiljøvurderingen her
Skolen har i skoleåret 2024/2025 valgt at fokusere på matematikfaget fra o. klasse til 8. klasse.
Eleverne klarer sig i testene godt i færdighedsregning, men er udfordrede på den abstrakte og problemløsende del af matematikfaget. Vi ønsker øget fokus på denne del af faget og afdække, hvilke tiltag der kan afhjælpe dette problem.
Vi vil prøve at skabe bedre rammer og betingelser for undervisningen på skolen. Gennem et bedre samarbejde, og flere midler til faget sikre en styrkelse af matematikfaget fra skolestart og indtil eleverne går ud i 8. klasse
Oktober:
Eleverne har taget godt imod de nye materialer både fysiske og digitale.
De elever der modtager fagligt løft, er glade og motiverede -der bakkes godt op fra hjemmet, og der er elever fra første hold som ønsker at fortsætte.
Oktober:
Vi er kommet godt i gang med samarbejdet og eleverne er motiverede, hvilket også var vores forventning.
Juni 2025
Vi kan konkludere, at vores tiltag nu har haft den ønskede effekt, og at vi allerede inden næste skoleårs start har tilrettelagt tema og emnedage med en overskrift. Vores erfaring er, at vi bliver langt mere målrettede, og det er nemt med arbejdsskabeloner, som sikrer, at vi har både det faglige og det sociale aspekt med. Det er forskelligt, hvor meget de forskellige lærere anvender skabelonen, men undervisningen afspejler, at der ligger overvejelser bag, som står mål med fagligheden. Det at der er en tovholder sikrer, at vi kommer i gang i god tid med den fælles planlægning, og at vi i planlægningen oplever en god kollegial sparring. Denne proces har også medført, at vi når vores sidste mål; at inddrage eleverne mere og gøre målene tydelige for dem, så de ved, hvor vi er på vej hen.
Vi har i skoleåret 2022/2023 valgt at sætte fokus på vores fagdage og temadage, da der inden for dette område er mulighed for forbedring.
At sikre fuld læringsudbytte på tværs af årgange og sikre, at målene for dagen både tilgodeser faglige og sociale mål, som udspringer af vores værdier om fællesskab, faglighed og trivsel.
At vi skaber bedre rammer og betingelser for at forberede undervisningen i et samarbejde og tilfører midler til at gennemføre forløbene.
Vi har:
19.05.2023
Overordnet set kan vi konkludere, at vi måske ikke når helt derhen hvor vi gerne vil med vores mål, og at vi ender et andet sted en forventet – dette både på arbejdsform og tilrettelæggelse af dagen.
Vi kan konkludere, at vi skal blive bedre til at arbejde ud fra mål og at vi skal tydeliggøre, præsentere og inddrage eleverne i målene for dagene.
Vi har besluttet, at vi i skoleåret 2023/2024 fortsat vil arbejde med dette, så det bliver automatiseret og helt naturligt bliver en arbejdsmetode vi anvender i forhold til vores undervisning på emnedage.
© 2024 | Resen Friskole | 2023