Klasser og fag

Fagene

På Resen Friskole står vi mål med Folkeskolens undervisning, hvilket betyder, at vi arbejder ud fra de samme læringsmål og krav, som der er i Folkeskolen. Vi følger som minimum det vejledende timetal i fagene, men vi prioriterer også plads i skemaet til blandt andet fortælling, fordybelse samt trivsel- og fællesskabsaktiviteter. Vi bruger også vores frihed til at skabe mere sammenhæng i fagene, og dermed også nye betegnelser for nogle af fagene. 

Du kan læse mere om Fælles Mål og læseplanerne her:

Kulturfag

Hos de yngste er kulturfaget kristendom og fortællingen der er i fokus. Her lænes der primært op af målene for kristendomsfaget, men også historiefaget får en smule berettigelse her via fortællingen.

Hos mellemtrinnet er kulturfaget båret af kristendom og historiefaget. Elementer af begge fagområder lægges ind i en 3-årig plan, som sikrer, at vi når omkring fagområderne.

Hos overbygningen, tilkommer også samfundsfaget som en ekstra dimension. Den er både inkluderet i kulturfaget, men står også alene som fag. Her sikres også, at fagområderne implementeres vha. en 3- årig plan. Desuden laves der på 8. klassetrin en stor tværfaglige projektopgave, hvor alle fag skal inddrages omkring et over ordnet emne.

Naturfag

Fra eleverne kommer i 6. klasse begynder de at få naturfag. Det betyder, at biologi og Natur og teknologi allerede der begynder at smelte sammen. I 7. og 8. klasse, hvor også fysik og geografi kommer til, arbejdes der både separat med fagene, men også tværfagligt. Dette leder og træner også eleverne hen mod at udarbejde en tværfaglig projektopgave i 8. klasse.

FFT- Faglighed, Fordybelse og Trivsel 

Hver dag arbejder vi indenfor et af disse tre områder faglighed, fordybelse og trivsel. Det kan blandt andet være teambuilding, leg med bevægelse, lektiecafe eller læsebånd

Svømning

I vinterhalvåret underviser vi 0. klasse til 4. klasse en gang om ugen i svømning. Til svømning lærer børnene både at svømme samt forskellige vandsportsaktiviteter. 

Klasseopdeling

På Resen Friskole har vi samlæser vi klasserne. Vi ser det som en styrke at have små klasser, men samtidig er det vigtigt for os, at børnene har flere forskellige sociale relationer, da vi mener, at det er afgørende for både deres sociale og personlige udvikling. På den baggrund er vores klasser som udgangspunkt opdelt som følgende: 0.-2. klasse, 3.-4. klasse. 5.-6. klasse og 7.-8. klasse.  

Udover de fire klasseinddelinger laver vi også holddelinger. Ved holddelingerne tages der udgangspunkt i den enkelte elevs alder, faglige niveau og nærmeste zone for udvikling. Holdinddelingerne bliver normalt brugt i hovedfagene f.eks. dansk, matematik, engelsk og tysk, da der i disse fag oftest har to voksne tilknyttet enten i form af tolærerordning eller hvor der er en støttepædagog tilkoblet. I de praktiske og musiske fag, samt i natur- og kulturfagene undervises klasseinddelingerne primært samlet.  

7. og 8. klasse forberedes også til valgfagseksamen i billedkunst. Der afholdes desuden prøveeksamen og trænes til 9. klasses projektopgave, så eleverne er godt klædt på til deres videre vej i uddannelsessystemet. 

Her på Resen Friskole tager vi afsæt i, at alle elever er dygtige til noget. Vi arbejder altid med øje for, at alle elever skal udvikles, så de oplever at lykkes og får succesoplevelser, men samtidig med at de også skal ”stå lidt på tæer” for at kunne flytte sig både fagligt, menneskeligt og socialt. Målet med vores undervisninger er at den er den samme for alle elever, men vejen til målet kan være meget forskellig. 

Til forældrene laver vi hvert år en elevplan. Elevplanen indeholder både den personlige, faglige og sociale side af barnets udvikling. I forbindelse med skole/hjem samtalerne drøftes elevplanen i samarbejde med forældrene.